zondag 10 maart 2013

Sillamae rede

Nadat we gisteravond de Finse golf waren ingedraaid is de wind gaan afnemen tot een variabel windje.

Op de wacht van de 2de stuurman (24:00 - 04:00) werd het eerst ijs ontdekt van deze reis.
Beetje slush ijs als eerste. Pannenkoeken ijs later.

Op de wacht van de 1ste stuurman (04:00 - 08:00) nabij Tallin kwamen de eerste grotere ijsvelden.

Op mijn wacht (08:00 - 12:00) werd het wat zwaarder ijs. Navigerend en manouvrerend tussen de ijsvelden door kwamen we steeds dichter bij onze bestemming.

Ondertussen hadden we ook een aanbevolen route gekregen van de Estlandse kustwacht. Die bracht ons dicht onder de Estlandse kust.

Na mijn wacht werd het echt zwaar ijs. De tweede stuurman kwam tijdens terwijl ik aan het eten was een paar keer vast te zitten. Na de lunch heb ik de laatste 20 mijl overgenomen.
Er kwam een ferry aan vanuit het noorden en ik ben naar zijn ijsgeul gevaren en gevolgd. Zo waren we rond 15:30 op de rede van Sillamae.

Ik had al te horen gekregen dat we morgen (maandag) pas naar binnen gaan. Dus ik heb de "Lady Carina" netjes geparkeerd in een groot ijsveld zo'n 4 mijl van de haven.

Nu dus een heel rustig (parkeer) wachtje en opletten dat we niet de verkeerde kant op de loop gaan. Voor zover staat er een zuidelijke wind dus als we gaan driften is dat van de kust af.

Net tijdens mijn wacht een security oefening aan het plannen voor morgen ochtend. Wr hebben daar nu evrn mooi de tijd voor.

1 opmerking: